Sünnimaa Ida-Euroopa Märt Väljataga


Rumeenia-prantsuse aforist E. M. Cioran on öelnud, et õnn lõpeb Viinis, ida pool algab häda ja viletsus. Idaeurooplase olukord ja kompleks võivad leida väljenduse mitmes žanris: kord piinliku farsina, kord traagilise aforismina, kord läbinägeliku traktaadina.

Tunne, et «meid ei mõisteta» ja «nemad vaatavad meid imelikult», ajendab tänapäevagi poliitikut öösiti iseendaga jampslikke säutse vahetama. Samalaadsest tundest, kompensatsiooni- ja eneseõigustusvajadusest sünnivad intelligentsemate kirjameeste sulest aga ka sügavad sissevaated inimolemisse.

Asendamatu käsiraamat kollaboratsionismi uurijale

Czesław Miłosz oli harmoonilisem vaim kui Cioran. «Sünnimaa Euroopa» on katse seletada lääne publikule autori isikliku eluloo varal Poola ajalugu, Poola ajaloo kaudu Ida-Euroopa ajalugu ja viimase kaudu inimsoo Suurt Ajalugu: ideede ja tegelikkuse, usu ja utopismi seoseid. Miłosz, kes sai maailmakuulsaks 1980 Nobeli auhinnaga, sündis 1911 Tsaari-Venemaal Leedus, veetis lapsepõlve mitmel pool Venemaal, õppis Vilniuse ülikoolis.

Teise maailmasõja ajal töötas ta Varssavis, pärast sõda kommunistliku Poola diplomaadina Washingtonis. Tänu kaasatundjatele parteiladvikus võimaldati tal läände hüpata. Ta elas 1950ndatel Prantsusmaal ja alates 1960ndatest õpetas Californias.

Pärast kommunismi lõppu elas ta peamiselt Krakowis, kus 93-aastasena suri. Miłosz oli Goethe kaliibriga universaalne vaim. Ennekõike küll luuletaja, kuid sama tugev ka proosažanrides. Tema luule avastamine seisab Eesti lugejal veel ees.

«Sünnimaa Euroopa» valmis 1950ndate keskel, kui Miłosz oli äsja läände põgenenud ja emakeelsest publikust ära lõigatud. Pariisi intellektuaalide seas põrkus ta vastu masendavat mõistmatusemüüri, sest nende seas olid moes pigem stalinistlikud ideed.

Miłoszi rahvusvaheline läbimurdeteos «Vangistatud mõistus» (1953, e. k LR 1999) on peen psühholoogiline analüüs, mis käsitleb konkreetsete näidete varal ideoloogia mõju vaimuinimestele: kuidas õilsad aated hakkavad õigustama kurja ja must seletatakse valgeks.

See on asendamatu käsiraamat kollaboratsionismi uurijale, keda huvitavad intellektuaalide valikud. Enamikule idaeurooplastest ei jätnud aga 20. sajandi keskpaik mingeid valikuid. Miłoszi enda sõnul: nende valik oli nagu väljapüütud kalal, kas pott ja pann.

«Sünnimaa Euroopa» on kaasakiskuv ja õpetlik

«Sünnimaa Euroopa» algab aegade hämarusest ja annab ülevaate Leedu Suurvürstiriigist, personaalunioonist Poolaga, Poola jagamistest, Vene-Poola ja Leedu-Poola suhetest, kommunismi ja natsismi õudustest. Miłoszi kirjelduse teeb usaldusväärseks see, et ta ei tao endale rahvuslikult vastu rinda ega nuru kaastunnet.

Talle on omane vaesunud provintsiaadliku kohatuse- ja võõrandumusetunne. Poolakeelse leedulasena ja vasakliberaalina natsionalistide seas oli ta Poolas tihti sama umbusaldatud nagu Jaan Kaplinski meil. (Muide, Miłosz tegi palju Kaplinski tutvustamiseks läänes.)

Kommunistid pidasid Miłoszit reeturiks, pagulased  kommunistide kaasajooksikuks. Ta ise jäi truuks ühelt poolt oma provintsijuurtele – tundes end üha kohmetu noorukina täiskasvanute seas –, teisalt swedenborgluse ja katoliiklikkuse isikupärasele segule.

Omapead kõndiva kassina, kelle psühholoogipilku oli teritanud kooli usuõpetus, visandab Miłosz oma kaasteelistest eredaid portreid, säästmata samas iseennast. Teda ei piira ideoloogilised kammitsad: Poola katoliikluse rõõmutus, rahvuslik messianism, liberaalide naiivsus, intellektuaalide enesepetuviisid, aadli eluvõõrus, noorte juutide kirglik püüd oma traditsioonid hüljata – kõik satub kaastundliku, humoorika ja delikaatse kriitika alla.

«Sünnimaa Euroopa» on kaasakiskuv ja õpetlik raamat. Lisaks sellele, et siit saab palju teada lähinaabrite ajaloost, annab see veel ühe õppetunni: selleks et oma sõnumit teisteni viia, tuleb esmalt õppida enesekriitikat ja iseenda kõrvaltvaatamist.